- De meest relevante punten
- Elke zorgverlener is in het kader van de WGBO verplicht de voorwaarden voor goede communicatie te optimaliseren, hieronder valt ook het inschakelen van een tolk.
- LHV, NHG, KNMG e.a. hebben een kwaliteitsnorm opgesteld voor consulten met anderstaligen en de inzet van tolken; hierin staan overwegingen voor de keuze voor een professionele tolk. Meer informatie
- De inzet van familie of vrienden als tolk kan leiden tot weglaten van relevante informatie bv vanwege schaamte of onvoldoende taalbegrip. Overweeg zeker bij beladen onderwerpen een professionele tolk. Gebruik nooit een kind als tolk.
- Tolken voor asielzoekers kunnen gratis ingezet worden via het tolkenbureau Acolad Tolken, telefoon 020 380 81 82. Informatie over tolken voor andere doelgroepen staan op www.zoschakeltueentolkin.nl
- Het inzetten van een tolk levert uiteindelijk tijdwinst op door beter wederzijds begrip.
- Bij eenvoudige problemen: pas taalgebruik aan bij patiënten met taalbarrière, dus korte zinnen, tegenwoordige actieve tijd, geen beeldspraak.