Dit artikel is bijgewerkt in oktober 2024. Alle artikelen worden periodiek gereviewd om nieuwe inzichten uit onderzoek of inclusief taalgebruik te verwerken.
1. De meest relevante punten
- 2,5 miljoen mensen hebben moeite met lezen en schrijven. Zij zijn ‘laaggeletterd’ (Algemene Rekenkamer, 2016).
- 35% van alle volwassenen in Nederland heeft beperkte gezondheidsvaardigheden (Heijmans et al, 2024).
- Bijna 1 op de 5 mensen boven de 12 jaar heeft beperkte digitale vaardigheden (CBS, 2023).
- Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden hebben negatieve invloed op gezondheid en welbevinden (Rademakers, 2014).
- Het verkeerd begrijpen van medische instructies en adviezen brengt risico’s met zich mee.
- Herkennen van patiënten die laaggeletterd zijn of beperkte gezondheidsvaardigheden hebben, is belangrijk omdat het vraagt om een andere manier van communiceren en ander gebruik van voorlichtingsmateriaal.
- Gezondheidsinformatie en schriftelijke of gesproken instructies zijn vaak te moeilijk geformuleerd. Voor een goed begrip is het belangrijk de communicatie aan te passen:
- gebruik korte zinnen, geen moeilijke woorden
- beperk de hoeveelheid informatie tot 3 belangrijkste punten
- gebruik visueel voorlichtingsmateriaal
- geef instructies door voordoen, onder begeleiding nadoen en daarna zelf doen
- check of uw uitleg begrijpelijk genoeg was door middel van de terugvraagmethode
- sluit een consult af met een samenvatting en de vraag: ‘Welke vragen heeft u nog?’
Definitie:
Analfabeet zijn betekent dat je (vrijwel) niet kan lezen of schrijven.
Laaggeletterd zijn, betekent dat je zoveel moeite hebt met lezen, schrijven en/of rekenen dat je daardoor niet goed kunt functioneren in het dagelijks leven. Mensen die laaggeletterd zijn kunnen wel lezen en schrijven, maar hebben bijvoorbeeld moeite met:
- het begrijpen van folders en websites
- het invullen van formulieren
- het afhandelen van de post
Gezondheidsvaardigheden (internationaal: ‘health literacy’) zijn de vaardigheden om informatie over gezondheid te verkrijgen, te begrijpen, te beoordelen en te gebruiken bij het nemen van gezondheidsgerelateerde beslissingen (Sørensen, 2012). Er bestaan ook bredere definities, waarbij ook motivatie wordt meegenomen. Een deel van de mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden is laaggeletterd.